Erich Maria Remarque

                    i.        Životopis a tvorba


          nemecko-švajčiarsky prozaik


          odišiel na vojnu (keď mal 18r) -po návrate vystriedal množstvo zamestnaní a veľa cestoval


          emigroval do Švajčiarska, lebo nesúhlasil s fašizmom -tí v r19333 spálili jeho knihy


          emigroval do USA a dostal americké občianstvo


          nepatrí do stratenej generácie, ale majú spoločné prvky -pocity stratenosti a samoty po i počas vojny


          Cesta späť -voľné pokračovanie románu Na západe nič nového (kritikmi menej cenené)


          Víťazný oblúk -čerpá zo života nemeckého emigranta


          Iskra života – z prostredia konc.tábora, námet zo smrti autorovej sestry


          Čas žitia, čas umierania -obraz 2.sv.vojny -otázka viny nemeckého národa


          Traja kamaráti „Minulosť nenávidíte, prítomnosťou opovrhujete a budúcnosť je vám ľahostajná.“


          odohráva sa 8 rokov po skončení 1.sv.vojny -traja mladí ľudia, ktorí sa vrátili a nevedeli sa zaradiť do spoločnosti -rozpory medzi staršou a mladšou generáciou


          Začína sa narodeninami Robbyho Lohkampa. Pracuje na benzínke spolu s kamarátmi Ottom Kősterom a Gottfriedom Lenzom. Raz večer spoznajú Patríciu Hollmanovú, ktorá medzi nich zapadne =>štyria kamaráti. Pat je „osobnou priateľkou“ Robbyho -majú sa radi. Odchádzajú spolu na dovolenku. Tu však Pat dostane záchvat, ako následok prekonaného TBC. Choroba sa zhoršuje, a tak musí odísť do sanatória. Prichádza zima. Všetci štyria už vedia, že Pat neprežije, ale neopustia sa a bojujú do poslednej chvíle. Pat umiera. Taktiež zavraždia pri jednom odborovom proteste i Gottfrieda.


          rozbor kamarátstva v ťažký časoch, boj o prežitie, prácu, lásku…

                  ii.        Na západe nič nového


          Do vojny sa vydali len kvôli učiteľovi Kantorekovi, ktorý im stále rozprával o zbabelstve, vlastenectve… On sám však nenarukoval. Nastúpili do kasárni, kde boli šikanovaní. Paul Bäumer, Albert Kropp, Franz Kammerich, Műller, Leer, Kat -všetci sa snažia spolu prejsť vojnou, učia sa prežiť v otrasných podmienkach. Avšak niekedy beznádejne. Franz zomiera. Paul odchádza na dovolenku domov, ale tu nachádza rodičov a starších ľudí, ktorí majú utkvelú predstavu o vojne a nevedia, prečo Paul nie je hrdý. Nepochopený sa radšej vracia ku priateľom do zákopov. Po prvýkrát Paul zabije zoči-voči vojaka. Znova ďalší kamaráti umierajú. Paul je ranený. Ale keďže Nemecko už nemá vojakov, z nemocnice ho pošlú na front. Na konci vojny Paul nezmyselne zomiera. Zomrel posledný z kamarátov.


          opis zákopovej vojny

                iii.        Vzťah k téze


          vplyv vojny na ľudí; formovanie ich osudov -priepastnosť medzi nimi a rodičmi


          mladí vojaci -nie sú to neohrození hrdinovia , ale majú strach a chcú prežiť; nerozmýšľajú veľmi o príčinách vojny, ale uvedomujú si jej dôsledky


          kamarátstvo „na smrť odsúdených“


          pred vojnou nemali žiadne plány -boli len chlapci


          vo chvíli ohrozenia života prestávajú byť študentmi, roľníkmi -bojujú o svoj život „Sme ako mŕtvi, čo nič necítia, ktorým ale nejaký trik, akési nebezpečné kúzlo ponechalo schopnosť ešte bežať a zabíjať.“


          svojim profesorom a učiteľom vyčítajú, že celú vojnu zabalili do pekných fráz


          keď tu posielajú nováčikov -nikto nedezertuje ani sa nebúri


          k zabíjaniu sa stavajú ľahostajne a nepriatelia ostávajú neosobní


          poznačení vojnou hlavne psychicky (-ale i fyzicky) -po návrate ich nik nechápe


          k škole sa stavajú pasívne -odsudzujú ju, lebo ich nenaučila ako prežiť, ako nezabíjať, zaobstarať potravu „Boli pre nás predstaviteľmi autority, a s pojmom autority sa v našich mysliach spájal väčší rozhľad a humánnejšie vedomosti. Lež prvý mŕtvy, ktorého sme videli, toto presvedčenie narušil. Spoznali sme, že naša generácia bola čestnejšia ako ich: prevyšovali nás iba frázami a šikovnosťou. Prvá bubnová paľba nás vyviedla z omylu a pod ňou sa zrútil svetonázor, ktorý nám vštepovali.“


          Paul Bäumer -román je jeho výpoveďou


          má ťažko chorú matku -pri dovolenke by sa jej rád vyplakal na peci (veď dieťaťom bol len nedávno), ale musí byť ten silnejší- nech sa netrápi


          najsilnejším citom, ktorý vo vojne cíti je priateľstvo -nesie raneného Kata -nechce ho opustiť


          z dovolenky je veľmi sklamaný -vie, že to už nebude tak ako kedysi


          rád by vykričal pravdu o vojne, ale doma má každý už svoj názor o vlastenectve „Som mladý, mám 20 rokov, zo života však nepoznám nič, iba zúfalstvo, smrť, strach a najnezmyselnejšie povrchnosti s priepasťou utrpenia.“


          on vojnu zažil a učitelia nie -stále však nesúhlasia a hovoria, že je to až česť bojovať za obranu vlasti


          prvýkrát zoči-voči zabije človeka -ľutuje to, chcel by mu vrátiť život, odčiniť to -aj on bol len vojak


          pochopil, že ľudia sa nedelia na nepriateľov a priateľov, iba na vlády -rozkaz z nich robí to, čo sú „…sme tu predsa, aby sme bránili svoju vlasť. Francúzi však tiež bránia svoju vlasť. Kto má teraz pravdu?…Prečo nám vždy neprízvukujú, že ste takisto ako my úbohí psi, že vaše matky sa takisto strachujú ako naše a že máme rovnaký strach pred smrťou a rovnaké zomieranie a rovnakú bolesť.“


          nevi, čo robiť, lebo jediné, čo pozná, je zabíjanie


          majú 20 rokov, a predsa sú už starci


          na konci -keď stratil kamarátov, stratil všetko -je sám v celom svojom živote „Odrazu sa mi vidí všetko bez východiska. Robia si vlastne tí vo vlasti z toho občas starosti? Dva roky streľby a ručných granátov -to potom nemožno stiahnuť ako ponožku…Vojna nás pokazila pre všetko. Nie sme viac mládež. Nechceme už dobyť svet. Sme utečenci. Utekáme pred sebou. Pred vlastným životom…Prvý granát, čo vybuchol, trafil naše srdcia.“


          smrť bola pre neho vykúpením -zabilo ho na fronte -skoro už v čase mieru


          generácia rodičov -nič nevedeli o vojne -hovorili o zbabelcoch, hrdinoch -sami však do vojny nešli


          nenaučili mládež ako prežiť a nebyť hladný


          nepripravili ich na zabíjanie, na strach, ale na víťazstvo, slávu


          vyvyšujú sa a hovoria ako tí najmúdrejší -majú však skreslený názor -nevidia si na špičku nosa


          manipulovaní novinami -klamlivými informáciami „Na západe nič nového…“


          novinársky štýl, dej prerušovaný úvahami o živote, využíva retrospektívu


          rozprávač je Paul, ktorý však je na konci nahradený 3.os.j.č


          vulgarizmy, slang, naturalistické opisy, hovorový jazyk -vyhýba sa umeleckým prostriedkom